Wat is een lead?

Een lead is iemand die interessant is voor uw bedrijf. De lead is potentieel geïnteresseerd in de dienst of het product dat u aanbiedt. Zodra iemand zijn of haar gegevens achterlaat voor meer informatie of op een andere manier interesse toont, wordt deze persoon als lead gezien. Dit kan door een e- mailadres achter te laten om een gratis e-boek te downloaden. Een lead kan ook iemand zijn die qua profiel precies aansluit op het door het bedrijf opgestelde klantprofiel.

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie is een marketingtechniek waarmee potentiële klanten aangetrokken worden. Het doel is dat de potentiële klant zijn of haar gegevens achterlaat en uiteindelijk een dienst of product afneemt. Er zijn verschillende manieren om potentiële klanten te lokken. U doet dit bijvoorbeeld door te informeren over de voordelen van uw product of dienst, of door een gratis beloning weg te geven. Als iemand zijn of haar gegevens invult op uw website, ontvangt diegene bijvoorbeeld een gratis e-boek of een maandelijkse nieuwsbrief met nuttige informatie. Leadgeneratie kan ook telefonisch gedaan worden, waarbij een salesmedewerker potentiële klanten opbelt en het product of de dienst probeert te verkopen.

Outbound marketing en inbound marketing

Er zijn twee vormen van leadgeneratie: outbound marketing en inbound marketing. Outbound marketing houdt in dat salesmedewerkers mensen opbellen om het product of de dienst te verkopen. Dit kan naar aanleiding van getoond interesse of in de vorm van koude acquisitie. Dit betekent dat er niet eerder contact met de potentiële klant geweest is. Inbound marketing richt zich op het aantrekken van potentiële klanten in de digitale wereld door antwoorden op vragen te bieden. Mensen zoeken via een zoekmachine specifieke informatie en door deze informatie te bieden, trekt u deze mensen naar uw website.

Hoe worden leads gegenereerd?

Voordat u leads kunt genereren, is het belangrijk om te weten wie uw doelgroep is. Welke kenmerken hebben potentiële klanten en wat is hun behoefte? U stelt één of meerdere klantprofielen op. Op basis van deze profielen kunnen potentiële klanten telefonisch benaderd worden, waarbij het belangrijk is dat de gebelde personen aan de vooraf bepaalde kenmerken voldoen. Online kunt u leads genereren met nuttige informatie in blogs, gratis e-boeken of nieuwsbrieven en landingspagina’s voor cursussen. Zorg er hierbij voor dat de potentiële klanten hun persoonlijke gegevens in moeten vullen voordat ze toegang krijgen tot de beloning.

Een lead omzetten naar een klant

Het uiteindelijke doel van leadgeneratie is om leads om te zetten naar klanten, maar hoe doet u dat precies? U heeft een lijst met daarop de gegevens van personen die interesse getoond hebben of die perfect passen bij het opgestelde klantprofiel. De volgende stap is om deze leads van uw dienst of product te overtuigen, bijvoorbeeld via een (telefonisch) verkoopgesprek. Het is ook mogelijk om een reeks automatische e-mails in te stellen waarmee het interesse steeds iets meer gewekt wordt en de potentiële klant uiteindelijk wordt aangezet tot de aankoop van het product of de dienst.

Het belang van lead generation

Leadgeneratie is van essentieel belang in het verkoopproces, omdat het zorgt voor nuttige informatie over potentiële klanten. Zo probeert u uw dienst of product niet aan willekeurige mensen te verkopen, maar richt u zich op uw specifieke doelgroep. Dit verhoogt de kans op conversie aanzienlijk. De informatie die verkregen wordt in het proces van leadgeneratie helpt bij het omzetten van leads, omdat u een beter beeld heeft van de behoeften van een potentiële klant en hier slim op in kunt spelen.

Hulp bij het genereren van hoogwaardige leads

Veel bedrijven kiezen ervoor om leadgeneratie uit te besteden, omdat het een tijdrovende klus is waar veel kennis en een groot netwerk voor nodig zijn. Kunt u hulp gebruiken bij de leadgeneratie? In4Leads zorgt voor leads van hoge kwaliteit met een grote kans op conversie. Daarnaast bieden we handvatten en informatie om het verkoopgesprek op de juiste manier aan te gaan. Zo vergroot u de kans om leads om te zetten naar klanten. We beloven een uitbreiding van uw (potentiële) klantenbestand, zowel qua kwantiteit als kwaliteit.

Maak vandaag nog een afspraak met een van onze accountmanagers en laat u verder informeren.

PLAN NU EEN AFSPRAAK