De meeste bedrijven willen graag meer klanten om zo hun omzet te verhogen. Maar hoe doe je dat precies? Leadgeneratie is een marketingtechniek waarbij potentiële klanten benaderd worden over jouw dienst of product, zodat ze deze dienst of dit product uiteindelijk af gaan nemen. In4Leads, het leadgeneratie bureau, helpt ambitieuze bedrijven om te groeien en zorgt voor leads van hoge kwaliteit en met een hoge kans op conversie. Koude acquisitie voor ICT lead generatie is onze specialiteit.
Wat is een lead?
Wat is een lead precies? Een lead is iemand die interessant is voor jouw bedrijf. De lead is potentieel geïnteresseerd in de dienst of het product dat jij biedt. Zodra iemand zijn of haar gegevens achterlaat voor meer informatie of op een andere manier interesse toont, wordt deze persoon als lead gezien. Dit kan door een e- mailadres achter te laten om een gratis e-boek te downloaden. Een lead kan ook iemand zijn die qua profiel precies aansluit op het door het bedrijf opgestelde klantprofiel.
Wat is leadgeneratie?
Leadgeneratie is een marketingtechniek waarmee potentiële klanten aangetrokken worden. Het doel is dat de potentiële klant zijn of haar gegevens achterlaat en uiteindelijk een dienst of product afneemt. Er zijn verschillende manieren om potentiële klanten te lokken. Je doet dit bijvoorbeeld door te informeren over de voordelen van de producten of diensten van jouw bedrijf, of door een gratis beloning weg te geven. Als iemand zijn of haar gegevens invult op jouw website, ontvangt diegene bijvoorbeeld een gratis e-boek of een maandelijkse nieuwsbrief met nuttige informatie. Leadgeneratie kan ook telefonisch gedaan worden, waarbij een eigen salesmedewerker of een van een extern bureau potentiële klanten opbelt en het product of de dienst probeert te verkopen.
Outbound marketing en inbound marketing
Er zijn twee vormen van leadgeneratie: outbound marketing en inbound marketing. Outbound marketing houdt in dat salesmedewerkers mensen opbellen om het product of de dienst te verkopen. Dit kan naar aanleiding van getoonde interesse of in de vorm van koude acquisitie. Dit betekent dat er niet eerder contact met de potentiële klant geweest is. Inbound marketing richt zich op het aantrekken van potentiële klanten in de digitale wereld door antwoorden op vragen te bieden. Mensen zoeken via een zoekmachine specifieke informatie en door deze informatie te bieden, trek jij deze mensen naar jouw website. Beide vormen van leadgeneratie kunnen worden ingezet.
Hoe worden leads gegenereerd?
Voordat je kan starten met leadgeneratie, is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Welke kenmerken hebben potentiële klanten en wat is hun behoefte? Jij stelt één of meerdere klantprofielen op. Op basis van deze profielen kunnen potentiële klanten telefonisch benaderd worden, waarbij het belangrijk is dat de gebelde personen aan de vooraf bepaalde kenmerken voldoen. Online leadgeneratie kan met nuttige informatie in blogs, gratis e-boeken of nieuwsbrieven en landingspagina’s voor cursussen. Zorg er hierbij voor dat de potentiële klanten hun persoonlijke gegevens in moeten vullen voordat ze toegang krijgen tot de beloning.
Een lead omzetten naar een klant
Het uiteindelijke doel van leadgeneratie is om leads om te zetten naar klanten, maar hoe doe jij dat precies? Jij hebt een lijst met daarop de gegevens van personen die interesse getoond hebben of die perfect passen bij het opgestelde klantprofiel. De volgende stap is om deze leads van jouw dienst of product te overtuigen, bijvoorbeeld via een (telefonisch) verkoopgesprek. Het is ook mogelijk om een reeks automatische e-mails in te stellen waarmee de interesse steeds iets meer gewekt wordt en de potentiële klant uiteindelijk wordt aangezet tot de aankoop van het product of de dienst. Leadgeneratie via e-mailmarketing wordt door veel bedrijven toegepast.
Het belang van lead generation voor jouw bedrijf
Leadgeneratie is van essentieel belang in het verkoopproces van jouw bedrijf, omdat het zorgt voor nuttige informatie over potentiële klanten. Zo probeer jij jouw dienst of product niet aan willekeurige mensen te verkopen, maar richt jij je op jouw specifieke doelgroep. Dit verhoogt de kans op conversie aanzienlijk. De informatie die verkregen wordt in het proces van leadgeneratie helpt bij het omzetten van leads, omdat je een beter beeld heeft van de behoeften van een potentiële klant en hier slim op in kunt spelen.
Hoogwaardige leadgeneratie door ons bureau
Veel bedrijven kiezen ervoor om leadgeneratie uit te besteden aan een bureau, omdat het een tijdrovende klus is waar veel kennis en een groot netwerk voor nodig zijn. Kan jij hulp gebruiken bij de leadgeneratie? In4Leads, het leadgeneratie bureau, zorgt voor leads van hoge kwaliteit met een grote kans op conversie. Daarnaast bieden we handvatten en informatie om het verkoopgesprek op de juiste manier aan te gaan. Zo vergroot jij de kans om leads om te zetten naar klanten. We beloven een uitbreiding van jouw (potentiële) klantenbestand, zowel qua kwantiteit als kwaliteit.
Maak vandaag nog een afspraak met een van onze accountmanagers en laat je verder informeren over wat we als leadgeneratie bureau voor jouw bedrijf kunnen betekenen.