Een goede voorbereiding

Het is bij koude acquisitie belangrijk om goed voorbereid aan de slag te gaan. Voordat wij mogelijk toekomstige klanten gaan benaderen, verdiepen we ons terdege in jouw bedrijf. Wat zijn de producten en diensten? Wat is jouw doelgroep? Wat is de tone of voice waarmee jij jouw klanten doorgaans benadert? Als je de bezoekers van de website met ‘u’ aanspreekt dan is het niet logisch om bij telefonische benadering te tutoyeren. Andersom kan het soms beter aansluiten bij jouw doelgroep om dat juist wel te doen. Naast de wijze van benadering is het essentieel om te weten wat het bedrijf te bieden heeft. Als een klant doorvraagt moet de telemarketeer niet met de spreekwoordelijke mond vol tanden zitten. Juist als alle vragen direct kunnen worden beantwoord schept dat vertrouwen en is de kans groot op een succesvolle afloop. Een goede voorbereiding is dus cruciaal bij het uitbesteden van koude acquisitie.

Het bepalen van de doelgroep voor koude acquisitie

Voordat de koude acquisitie van start gaat is het belangrijk om de juiste doelgroep te bepalen. Het heeft weinig zin om mensen die geen eigen bedrijf hebben te benaderen over speciale diensten voor zelfstandigen. Ook dienstverlening die betrekking heeft op online vindbaarheid is niet voor elke ondernemer relevant. De bakker op de hoek hoeft het niet van zijn website te hebben als het om klanten gaat. De boekhouder in het dorp misschien wel. De online schoenenverkoper heeft wel degelijk baat bij goede vindbaarheid van zijn website. Als In4Leads koude acquisitie of telemarketing doet wordt daarom vooraf bekeken wie en wat de doelgroep is en welke benadering daarbij past. Het gaat daarbij niet alleen om de achtergrond, maar ook om de leeftijdscategorie en of het om vooral vrouwen of juist mannen gaat.

Geen ongewenste telefoontjes

Ongewenst gebeld worden is één van de grootste ergernissen van Nederlanders. Daarom zijn er registers opgesteld van mensen die niet telefonisch benaderd willen worden. Uiteraard worden deze registers gerespecteerd bij het uitbesteden van de telefonische koude acquisitie door In4leads. Je hoeft dus niet bang te zijn voor klachten dat iemand namens jouw bedrijf ongewild is benaderd terwijl er wel degelijk een vermelding in een Bel-me-niet register was. Natuurlijk kan er altijd een fout worden gemaakt, maar dit risico wordt tot het absolute minimum beperkt. Ook krijgen bellers na afloop van een gesprek altijd de mogelijkheid om aan te geven dat zij niet meer willen worden gebeld voor koude acquisitie doeleinden. Op die manier wordt geprobeerd om mogelijke ergernis over de onaangekondigde benadering zo laag mogelijk te houden.

Prettige telefoonstemmen

Telefonische koude acquisitie wordt geen succes als de beller geen prettige telefoonstem heeft. Daarom worden alle medewerkers van In4Leads gescreend op hun stem. Spreken ze duidelijk, het liefst zonder accent of dialect. Kunnen ze goede zinnen formuleren. En ligt hun stem lekker in het gehoor. Dat laatste heb je natuurlijk niet altijd zelf in de hand. Maar door de juiste mensen te selecteren proberen we het telefonisch benaderen van mogelijke klanten zo prettig mogelijk te laten verlopen. Het doel van de telefonische koude acquisitie is immers om klanten te werven. Mensen moeten ertoe worden bewogen om een aankoop te doen of op zijn minst de website te bezoeken voor meer informatie.

Koude Acquisitie B2B

Een van de belangrijkste voordelen van koude acquisitie in een B2B-context is de mogelijkheid om direct contact te leggen met besluitvormers binnen andere bedrijven. Door middel van telefoongesprekken, e-mails of persoonlijke ontmoetingen kunnen verkopers rechtstreeks communiceren met degenen die verantwoordelijk zijn voor het nemen van aankoopbeslissingen. Dit biedt de mogelijkheid om een persoonlijke band op te bouwen, vragen te beantwoorden en de toegevoegde waarde van de producten of diensten van het bedrijf over te brengen.

Bovendien stelt koude acquisitie voor B2B bedrijven in staat om nieuwe markten te verkennen en potentiële klanten te bereiken die anders mogelijk niet bekend zouden zijn met het bedrijf of zijn aanbod. Het kan een effectieve strategie zijn om de groei van een bedrijf te versnellen, met name wanneer de focus ligt op het verwerven van nieuwe klanten en het vergroten van het klantenbestand.

Daarnaast kunnen bedrijven door middel van koude acquisitie binnen B2B waardevolle feedback verzamelen en hun marketing- en verkoopstrategieën verfijnen op basis van directe interactie met potentiële klanten.

Andere manieren van koude acquisitie

Koude acquisitie kan naast telefonisch ook op andere manieren worden uitgevoerd. Potentiële klanten kunnen ook worden benaderd door te adverteren via sociale media of door ze te benaderen via e-mail. Aan dat laatste zijn uiteraard ook voorwaarden verbonden. Het willekeurig benaderen van mensen levert niet alleen weinig op, het is ook niet toegestaan. Voor het versturen van een online mailing moet een doelgroep worden geselecteerd die op voorhand mogelijk geïnteresseerd is. Afhankelijk van de dienst of het product kunnen dit mensen met een eigen bedrijf zijn, mensen met een koopwoning of een leaseauto. Juist door een goede selectie van de beoogde doelgroep te maken is de kans op succes midels koude acquisitie groot.

 Koude acquisitie uitbesteden – Ontdek jouw kansen

Wil jij ook ontdekken of koude acquisitie voor jouw bedrijf succesvol kan zijn? Neem dan contact op met In4Leads. Wij bekijken graag samen de mogelijkheden voor het uitbesteden van de koude acquisitie. Je kan op de website alvast jouw Rendement On Investment (ROI) berekenen.

Maak vandaag nog een afspraak met een van onze accountmanagers en laat je verder informeren over koude acquisitie en welke rol In4leads daarin kan spelen

PLAN NU EEN AFSPRAAK