Wat is een lead?

Bij een lead gaat het om een persoon die interessant is voor jouw bedrijf. Wanneer jouw bedrijf zich richt op andere bedrijven, is een lead geen persoon maar een bedrijf. Een lead is potentieel geïnteresseerd in de dienst, het product of het merk dat jij biedt. Een persoon of een bedrijf wordt in de digitale context geclassificeerd als een lead zodra hij of zij data achterlaat om meer informatie te krijgen. Denk hierbij aan het achterlaten van een e-mailadres om te abonneren op een nieuwsbrief of om een gratis e-boek te downloaden.

Wat is lead generation?

Lead generation is de marketingtechniek die een potentiële klant naar jouw bedrijf of website trekt en ervoor zorgt dat hij of zij zijn gegevens achterlaat. Vaak worden potentiële klanten gelokt met een gratis beloning, bijvoorbeeld het gratis downloaden van een e-boek of het maandelijks ontvangen van een nieuwsbrief met nuttige informatie en tips. Lead generation kan ook telefonisch plaatsvinden, waarbij een salesmedewerkers personen opbelt met een verkooppraatje. Het doel van lead generation voor een bedrijf is om potentiële klanten aan te trekken, een samenwerking op de lange termijn aan te gaan en hierdoor de omzet te verhogen.

Outbound marketing en inbound marketing

Er zijn twee vormen van lead generation: inbound marketing en outbound marketing. Bij outbound marketing belt een salesmedewerker mensen op om een product of dienst aan te prijzen en te verkopen. In het geval van koude acquisitie gaat het om mensen waar nog niet eerder contact mee geweest is. Tegenwoordig is er digitaal een hoop informatie beschikbaar en ziet het aankooptraject voor klanten er anders uit. Dit is wanneer inbound marketing van pas komt. Bij deze marketingtechniek creëren bedrijven content die aansluit op vragen van potentiële klanten, om deze zo naar hun website te lokken en ervoor te zorgen dat ze hun gegevens invullen.

Hoe worden leads gegenereerd?

Om leads te genereren is het belangrijk om een optimale doelgroep af te bakenen. Hoe ziet deze doelgroep eruit en wat zijn hun behoeftes? Op basis hiervan kan een passende aanpak gekozen worden. Leads kunnen bijvoorbeeld op basis van koude telefonische acquisitie gegenereerd worden, maar ook via de website. Online wordt er veel gewerkt met afgebakende landingspagina’s, bijvoorbeeld voor een cursusaanmelding of nieuwsbriefinschrijving waarvoor een formulier ingevuld moet worden. Zo verkrijg je de gegevens van de potentiële klant. Blogartikelen met gratis informatie, aanbiedingen en speciale acties zijn goede manieren om potentiële klanten aan te trekken.

Een lead omzetten naar een klant

Het doel van lead generation is om de leads om te zetten naar klanten. Je hebt een lijst gegenereerd met personen die interesse hebben in jouw product of dienst, wat betekent dat het tijd is voor de volgende stap. In deze stap overtuig je de potentiële klant van jouw product of dienst. Dit doe je bijvoorbeeld door een aantal automatische e-mails in te stellen om steeds meer interesse te wekken.

Jij kunt leads ook persoonlijk contacteren, bijvoorbeeld met een op maat gemaakte e-mail of door een (telefonisch) verkoopgesprek te voeren.

Het belang van lead generation

Lead generation is essentieel in het verkoopproces. Waar lead generation vroeger misschien een lijst was met willekeurige namen en telefoonnummers, is dit tegenwoordig veel meer. Een lijst met leads bevat de gegevens van personen die zelf interesse hebben getoond in jouw product of dienst of personen die qua profiel precies passen bij jouw bedrijf. Hierdoor is de kans veel groter om een lead om te zetten naar een klant. Door de nuttige informatie die verkregen wordt bij lead generation, kan je veel beter aansluiten op de behoeften van een klant tijdens een verkoopgesprek.

Hulp bij het genereren van hoogwaardige leads

Lead generation is een tijdrovend proces: van het opstellen van klantprofielen tot het zoeken naar geschikte leads en het contacteren van de leads. Kan jij hulp gebruik bij de lead generation voor jouw bedrijf? In4Leads zorgt voor kwalitatief hoogstaande leads met een hoge kans op conversie. We bieden tevens informatie en handvatten voor het uiteindelijke verkoopgesprek om de lead om te zetten naar een klant. We garanderen een uitbreiding van jouw (potentiële) klantenbestand, zowel in kwantiteit als kwaliteit.

Maak vandaag nog een afspraak met een van onze accountmanagers en laat je verder informeren.

PLAN NU EEN AFSPRAAK